En robot som ikke dømmer deg

11. mai 2018 | Erlend Andreas Gjære

Det er mye snakk om roboter for tiden, og deres samfunnsbidrag på både godt og vondt. Digitaliseringen påvirker også sikkerhetsarbeidet, hvor vi benytter kunstig intelligens på nye måter. Ved hjelp av innebygd personvern kan roboten vår hjelpe folk som rammes av svindelforsøk.

Kunstig intelligens bruker store datamengder som drivstoff. Dessverre er ikke alltid dette positivt med tanke på folks personvern, ta for eksempel Cambridge Analytica-saken som viser hvor galt det kan gå uten etiske hemninger.

Gjennom produktet vårt MailRisk, behandler vi også store datamengder. Heldigvis slipper vi å sitte med dette arbeidet manuelt, fordi vi har en robot til å gjøre jobben. MailRisk-roboten følger med på trusselbildet, både globalt og helt nært til sluttbrukerne og den enkelte virksomheten de tilhører.

Hva er en sikkerhetsrobot?

Robotens aller viktigste oppgave er imidlertid å hjelpe menneskene som trykker på MailRisk-knappen. Fordi den alltid bare er ett klikk unna, er det enkelt for folk å forholde seg til den, som en personlig sikkerhetsassistent. Hvis det kommer en e-post som ser litt merkelig ut, kan MailRisk-roboten hjelpe. Hva var det man skulle se etter? Hvor kommer e-posten egentlig ifra? Hvorfor skal jeg kunne stole på akkurat denne e-posten?

Dette er naturligvis spørsmål som IT-avdelingen kan svare på. Samtidig er det folk som synes terskelen kan være høy for å sende en e-post til IT-ansvarlige. Dette kan skyldes flere ting, men manglende selvtillit relatert til egen teknisk kompetanse går ofte igjen. Man ønsker ikke å plage kolleger med noe som kanskje bare er støy, eller veldig opplagt. Kanskje oppleves det som flaut å ikke huske sikkerhetsopplæringen man fikk i fjor, og året før det igjen - man burde jo huske det nå.

Roboten med taushetsplikt

For slike mennesker kan det derimot være betryggende å få henvende seg til en robot. MailRisk-roboten har taushetsplikt, og sladrer ikke på brukerne uten samtykke. Og nettopp på denne måten blir den et viktig verktøy både for folk som lurer på noe om sikkerhet, og for IT-avdelingen som får digitalisert en viktig del av sikkerhetsarbeidet – oppfølging av sluttbrukere.

«Dette er jo en robot som ikke dømmer deg», var den spontane tilbakemeldingen fra en av våre pilotbrukere i en statlig virksomhet.

Og fordi vi kombinerer kunstig intelligens med naturlig intelligens, kan vi oppdage sikkerhetshendelser som alle eksisterende systemer har gått glipp av. Det er derfor vi er så opptatt av sikkerhet og folk i samspill.

 


‒ Sparer tid på sikkerhetshjelp

Se hvordan MailRisk sørger for effektiv bevisstgjøring og oppfølging av mistenkelig e-post blant ansatte i hele virksomheten.

Les om MailRisk hos Tussa →

MailRisk på 90 sekunder

Klikk her for å se en kort video om MailRisk

Se hvordan alle ansatte kan bidra til økt sikkerhet i virksomheten!

«MailRisk gir både ansatte og virksomheter en helt ny mulighet til å oppdage og respondere på målrettede trusler i e-post.»

Outstandig Security Performance Awards

Bli kjent med MailRisk →

Har du lyst til å prøve MailRisk-roboten i aksjon?

Gå til bloggen →